De ultieme zonsondergangfoto van het grootste tempelcomplex ter wereld: Angkor Wat

Natuurlijk staan we te trappelen om richting Angkor Wat (het grootste tempel complex in de wereld) te gaan. Je kan passen van een dag, drie dagen of een week kopen. De totale omvang van de tempels is ten grote van een stad, er hebben vroeger een miljoen mensen gewoond, we nemen dus een drie daagse pas om veel terrein te kunnen bezichtigen. We gaan 's ochtends vroeg op pad en hebben er voor gekozen om op de fiets te gaan, dan zijn we de hele dag vrij om te gaan en staan waar we willen. Je kan overal in Siem Reap voor een dollar per dag een fiets huren, perfect om ons dagbudget een beetje in te dammen want de toegangskaarten slaan een flink stuk uit een dagbudget of drie.

Onderweg naar het complex gaan we eerst nog even langs de bakker voor ontbijt, want de Franse kolonisten hebben hun invloeden achtergelaten op o.a. het eten. Voor ontbijt en lunch vind je overal baguettes, met jam en boter, een beetje kaas of gevuld met Cambodiaanse groente, vlees en hete saus. De eerste tempels van Angkor Wat liggen op zo'n zes kilometer buiten Siem Reap en halverwege is er een parkeerplaats waar je toegangskaarten kan kopen. De Cambodianen gaan ook met de tijd mee, bij de kantoortjes hangen digitale camera's en zo wordt je foto meteen op je toegangsbewijs geprint. Precies waar je op zit te wachten na een fietsrit in de snikhitte van 35 graden, een foto van je rode hoofd ;-)
Er zijn allerlei verschillende routes om te tempels te bezichtigen, vroeger was er een lange en korte route per olifant. Dat is nog steeds een optie, maar er maken weinig mensen gebruik van want het is traag en oncomfortabel. Bij de poort van de tempel Bayon beginnen we een idee te krijgen van de mensen massa's die we zullen meemaken onderweg. Er zijn honderden mensen in Tuktuk's in auto's, minivan's, tourbussen, per olfiant en wij op de fiets. Wie heeft bij de poort nu voorrang, een olifant of een fietser...
We hebben besloten het mooiste voor laatst te bewaren, met het idee dat als we eerst naar het mooiste complex gaan de rest in het niets zal vallen. De tempels zijn overweldigend, gigantische bouwwerken en de afstanden tussen de een en de andere geven aan hoeveel mensen er tussen gewoond hebben en hoever het lopen moet zijn geweest tussen de een en de ander. Voor de meeste tempels waren een paar duizend mensen nodig voor het onderhoud, het is bijna niet voor te stellen. Om een uur of drie zijn we kapot van de hitte en hebben we bij elkaar zo'n 25 kilometer gefietst en beginnen we aan de laatste zes terug richting de stad. Vooral Mer is helemaal op en gaat even een uurtje slapen voor we een borrel doen in de bar van het hostel.

De volgende dag gaan we het wat slimmer aanpakken, we slaan de heetste periode van de dag over en gaan pas aan het eind van de middag naar Angkor met een Tuk tuk. We slapen lekker uit, en spenderen de eind van de ochtend en begin van de middag in een lokaal zwembad. Het is vies, het water troebel, maar het enige zwembad wat wij kunnen betalen en het water is koud, heerlijk tijdens de hitte. Aan het eind van de dag gaan we de zonsondergang bekijken bij een minder drukke tempel om zo de mensenmassa's te ontlopen. We hebben namelijk gelezen dat bij de grootste tempels soms wel 1000 mensen tegelijkertijd naar de zonsondergang komen kijken. We gaan naar de tempel Pre Rup, waar je vanaf de top uitzicht hebt op de rijstvelden rond de tempel. Als we aankomen is er een man of 25, maar als de zon uiteindelijk ondergaat tellen we 150 man op de top, verschrikkelijk. Het neemt alle charme weg van de zonsondergang. We blijven nog even naar de tempel kijken, en als we weer beneden komen is het al vrij laat en zien we dat nu eigenlijk pas de mooiste kleur in de lucht te zien is, en als we terug naar de stad rijden komen we langs het grote meer dat de grootste tempel Angkor Wat omringt. Het is prachtig in roze licht verhuld, dit is eigenlijk het gevoel dat we verwacht hadden. Wat een prachtig uitzicht. We maken dan ook meteen plannen voor de volgende dag, we willen eigenlijk na de zonsondergang naar de grootste, mooiste, tempel, alleen gaat het complex dicht terwijl de zon ondergaat, dat gaat spannend worden.

De volgende dag gaan we weer op de fiets, we hebben afgesproken minder kilometers te maken en dus moet het te doen zijn op de fiets. Maar eenmaal bij de eerste tempel aangekomen hebben we er toch alweer 13 kilometer op zitten in de brandende zon. Even flink water drinken en naar binnen. Dit is de tempel Ta Phrom dat helemaal overwoekerd was, en deels nog is, door de jungle. Er zijn gigantische bomen door het complex heen gegroeit, een sprookjesachtig decor om foto's te nemen. Het jammere is alleen dat er een paar toerbussen met Koreanen zijn afgezet en die willen overal op de foto met het complex op de achtergrond. Het is daarom bijna onmogelijk om een foto te maken zonder een stuk of twintig Koreanen die de raarste poses aannemen voor een interessante foto. Grappig om het cultuur verschil zo duidelijk terug te zien in het fotograferen, alle westerlingen willen foto's zonder mensen en gaan uit elkaar's weg om dat mogelijk te maken. De Aziaten willen alleen zichzelf op de foto en hebben totaal geen begrip dat andere mensenloze foto's willen en bljven overal gewoon doorheen lopen, letterlijk gewoon voor je lens terwijl je een foto aan het nemen bent.
Maar al met al is het een beeldschone tempel en hebben we er zoveel tijd rondgelopen dat we bijna te laat gaan zijn voor Angkor Wat. Even nog een blikje drinken gekocht, om wat energie op te doen voor de volgende fietsrit en dan gauw naar Angkor Wat. We besluiten onze fietsen aan de achterkant te zetten en vanaf daar naar de voorkant van het complex te lopen. De zon gaat aan de voorkant onder. We willen dus het excuus gebruiken dat onze fietsen aan de achterkant staan om terug te kunnen lopen door de tempel terwijl het eigenlijk al gesloten is, en we zo mooie foto's kunnen nemen. Als we pech hebben en het lukt niet, dan moeten we kilometers in het donker om het hele complex en meer lopen om weer bij de fietsen uit te komen. We hopen dat het gaat lukken.
Het is een waanzinnig complex, het is niet voor te stellen hoe dit eruit moet hebben gezien in de tijd dat hier mensen eerde en rondliepen. Het is ook erg indrukwekkend dat de Europeanen onderhoud aan het complex hebben gepleegd maar nu toch weer de oude afwateringsystemen aannemen van de oude bewoners omdat er met de Westerse manieren overal lekkages op zijn getreden. Wat een kennis hebben de Angkor bewoners gehad!
Als we aan de voorkant van het complex zijn gekomen is de zon net ondergegaan en gaat de tempel dicht, we worden door een wachter gezegt weg te gaan. Michiel overtuigd hem dat we echt naar de achterkant moeten omdat onze fietsen daar staan en uiteindelijk stemt hij in. Voordeel is dat Aziaten vies zijn van lopen en er dus mee instemt dat we niet om het complex heen hoeven te lopen. Hij volgt ons wel om zeker te weten dat we echt gaan. Eenmaal aan de achterkant van de temppel gekomen komt de wachter nog een keer, en dan zijn we alleen. Het wordt steeds donkerder en de lucht begint langzaam roze te worden. We nemen de een na de andere foto omdat we niet weten wanneer de wachter weer terug komt. Het is prachtig, maar ook een beetje eng. Er is hier zoveel geschiedenis dat je niet raar zou opkijken als er ineens een stoet met oude Angkor bewoners uit het niets zou opdoemen. Na een kwartier gaan we richting de poort, daar zitten ook een paar wachters, maar die zeggen gelukkig niks. We gaan gauw naar het meer rond Angkor om nog een paar foto's te nemen. Missie geslaagd!

Danielle

Wat een mooie foto's en geweldige verhalen!!! Hoeveel geheugen kaartjes hebben jullie bij je om al het moois vast te leggen? x

Michiel

Veel te weinig... we zijn er al zo goed als doorheen dus we moeten nieuwe kopen :X

Jeannette

Wat kunnen jullie goed beeldend beschrijven! Best spannend om zo'n risico voor foto's te nemen. Kom je nog veel Westerlingen tegen?

Harold

Wat een super gaaf en interessant verslag. We gaan over een maand naar Vietnam en Cambodja. Dat met de fietsen achter de tempel plaatsen durf ik niet :(
Eens kijken hoe we dit op de foto gaan krijgen :).