Leven op een duik-boot; duiken, eten, slapen, duiken, duiken...

Het is de avond ervoor niet gelukt de duikschool te vinden om erachter te komen waar en hoe laat moeten zijn voor de boot en het bellen wil ook niet lukken. Dus proberen we het tijdens en na heet ontbijt weer. Ook nu lukt het niet maar de jongen hij de balie kent de duikmaatschappij en helpt ons uit te leggen waar de duikschool in het dorpje gesitueerd is. Nu vinden we het wel en we moeten meteen terug naar onze kamer om ons spullen te pakken, op de terugweg halen we nog gauw kaartjes voor de nachtbus naar Bangkok voor na de liveaboard. Bij de duikschool aangekomen moeten we een duikpak, schoenen en flippers passen en krijgen we een krat voor onze spullen. Dan hebben we nog twee uur voordat de boot vertrekt. We halen gebarbequede kip met kleefrijst en hete groente bij een eetstalletje op de markt en gaan daarna nog even naar het strand.
Terug gekomen bij de duikschool staat er al een groep mensen, er hangt een opgewonden sfeer. We raken aan de praat met twee Britten, de een is net via Kuala Lumpur begonnen aan een wereldreis van vijf jaar (tja je hebt altijd baas boven baas, dan lijken wij weer mietjes met onze vier maanden reizen) Ian, en de ander (Cristian) eindigt net een vakantie van drie weken. We drinken een biertje en wachten totdat de bus ons naar de haven brengt. In de haven liggen drie live-aboard boten, we lopen over de eerste naar de tweede; de Dolphin Queen.

De eerste avond op de boot is bedoeld om kennis te maken met de andere passagiers, de boot te verkennen en samen te eten. Weer hebben een budget kamer met twee stapelbedden, als we op onze kamer komen zijn de twee onderste bedden al vol met bagage, maar onze roomies zijn niet te vinden. We ontmoeten wel David en Julia, een Zwitsers stel dat een jaar lang de wereld over reist, we zien een paar dagen later al hun foto's, wow.

Na het eten voelt Mer zich niet lekker, de boot deinst behoorlijk. Ondanks de wagenziekte pillen komt Mer's eten er een uurtje later over de railing weer uit. We gaan dus maar vroeg slapen want 's ochtends worden we om 06:30 wakker gemaakt. Er blijken meer mensen ziek naar bed te zijn gegaan en Ian en Mer checken bij de duikmeesters hoe of wat, het voelde voor ons als ee storm, maar het blijkt een hele gewone nacht te zijn geweest qua golven. Ok, we zijn gewoon geen zeemensen ;-) Onze eerste duik is om 07:30, niet echt wat we ervan verwacht hadden, Michiel's bril is de hele duik beslagen en het rif is niet heel bijzonder. We zien wel twee gigantische Napoleon vissen. De riffen zijn heel gevarieerd maar het aantal verschillende soorten en scholen vissen is veel minder dan we in de Fillipijnen of Indonesie gezien hebben. We doen drie duiken en 's avonds staat er nog een nachtduik op het programma. Een vrij ontspannen duik maar we zien niet veel. 'S ochtends worden we al om 6 uur wakker gemaakt voor ons eerste duik om 7 uur. We hebben veel beter geslapen dan de nacht ervoor en het ritme begint een beetje te komen, opstaan met een kopje thee of koffie, duiken, ontbijten, duiken, lunchen, slapen, duiken, snacken, duiken, avondeten en weer slapen.

We duiken om 07:00 uur 's ochtends, 11:00 uur, 15:00 uur, en 19:00 uur. En af en toe tussendoor stoppen we langs bounty eilandjes en worden we met een klein rubber bootje voor een uur of wat afgezet op prachtige witte zandstranden om te snorkelen of te zonnebaden.

De tweede duik is veel beter dan de voorafgaande duiken, we zien uitzonderlijke vissen en na ongeveer een kwartier begint onze duikgids op zijn tank te slaan om onze aandacht te krijgen. Hij maakt het handgebaar van een haai, we kijken de 'big blue' in en zien een gigantische haai met een staart als een voshaai. We weten dat die hier niet voorkomen dus het moet een ander soort zijn geweest, wow, het was de grootste haai die we ooit gezien hebben, een meter of 3,5 lang. Eenmaal boven verteld de duikgids dat we enorm geluk hebben gehad, we hebben een Leopard haai gezien, en die worden daar niet vaak gespot. Al met al een fantastische duik met gigantische scholen vis overal om ons heen.

De volgende dag duiken we twee keer bij Richelieu rock, geprezen als een van de beste duiksites bij de Similan eilanden in Thailand, en inderdaad het zijn twee waanzinnige duiken. Enorm veel vis en we zien meerdere octopussen, een haai in de verte, mini en gigantische moray (soort aggresieve zeeslangen met af en toe een doorsnee van 25 cm en een paar meter lengte), grote scholen van allerlei vissen en een aantal zeer zeldzame vissen. De laatse dag duiken we bij een eiland en aan het eind van de ochtend de aller, allerlaatste duik in Thailand bij een wrak, met wederom gigantisch veel vis. Erg mooi en leuk. De trip was een hele ervaring, veel leuke mensen ontmoet, veel moois gezien, maar langzaam tot de conclusie gekomen dat Thailand qua duiken niet kan tippen aan de Fillipijnen of Indonesie. Als afsluiter nemen we met zijn allen een groepsfoto.

We zijn om 15:00 terug in Khao Lak, een aantal uur eerder dan verwacht en onze nachtbus naar Bangkok gaat pas om 20:00 uur. Dus we gaan nog lekker een paar uurtjes naar het strand, even zwemmen en een biertje drinken met de ondergaande zon.